fbpx
 

TESTEN

Meten is weten

Een inspanningstest geeft een objectief beeld van jouw huidige conditie. We testen jouw metabolisme (vetverbranding en koolhydraatverbranding), zuurstofopname en Vo2 max. Daarnaast voeren we hartslag, vermogen- en lactaatmetingen uit in ons exclusief testcentrum. Voor de atleten die graag het beste uit zichzelf halen, worden ook de professionele INSCYD testen afgenomen voor fietsen, lopen, zwemmen of roeien.
Op basis van de resultaten creëren we een trainingsschema op maat en voorzien we jou van een optimale sportbegeleiding.

Energie

De Aeroman professional is een ergospirometrietoestel dat het energiemetabolisme analyseert via de ademgassen. Slechts enkele in- en uitademingen in het kleine, comfortabele ademstuk volstaan om tijdens de test de individuele prestaties nauwkeurig te bepalen op basis van de ingeademde zuurstof en het uitgeademde koolstofdioxide..

Aeroman gebruikt geen continu meting wat de test veel comfortabeler maakt. Aan het einde van elke fase in de inspanningstest wordt het mondstuk in de mond genomen en gebeurt de meting van 30 seconden. Aan het einde van de meting in een fase kan het mondstuk terug uit de mond genomen worden en wordt de intensiteit verhoogt.

Het is met Aeroman niet noodzakelijk om tot maximale inspanning te gaan, maar het toestel kan wel degelijk de VO2Max meten.

INSCYD Lactaattest

 

De anaerobe drempel wordt gedefinieerd als die intensiteit van inspanning waarboven lactaat zich begint op te hopen in de spieren en in het bloed. Deze ophoping ontstaat door het feit dat de afvoer van het lactaat de aanmaak niet meer kan volgen. Deze anaerobe drempel vormt dus de overgang van de aerobe naar de anaerobe lactische energielevering. Hoe later een atleet deze drempel bereikt, hoe beter zijn uithoudingsvermogen. Via de INSCYD testen gaan we nog een stapje verder en wordt ook fatmax en Ltmax gemeten. 

Inspanningen onder de anaerobe drempel kunnen geruime tijd volgehouden worden. Inspanningen met een intensiteit boven de anaerobe drempel zullen snel moeten gestaakt worden. Door de lactaatopstapeling neemt de zuurtegraad van de spieren en het bloed immers toe, wat de prestaties negatief beïnvloedt.

Trainingszones

Aan de hand van de gemeten resultaten maken wij uw persoonlijke trainingszones op.  Het is uiterst belangrijk om in de juiste zone te trainen als je progressie wil maken. Zo zijn er recuperatietrainingen, duurtrainingen of intervaltrainingen.  Elke intensiteit heeft een ander effect op het lichaam en bijgevolg worden die trainingszones opgenomen in je schema.

Jouw traject

Stap 1

Intake

We overlopen samen jouw doelstelling, agenda en mogelijkheden en maken een planning op.

Stap 2

Inspanningstest

We meten jouw huidige conditie op en berekenen de aangepaste trainingszones

Stap 3

Trainingsschema

Aan de hand van je testgegevens wordt een individueel trainingsschema opgemaakt.

Stap 4

Opvolging

We bekijken je evolutie en sturen bij waar nodig.

Stap 5

Sportvoeding

Geef een extra boost aan je sportprestaties.

Klaar om te starten?

Vraag een vrijblijvende sessie aan

Pin It on Pinterest